لالی انتخابی و اتیسم

درمان اوتیسم در تهران - اندرزگو

مقدمه

در جهان پیچیده‌ی تشخیص‌های پزشکی، دو اصطلاح به طور مکرر نام برده می‌شوند: لالی انتخابی و اختلال طیف اتیسم (ASD). اما چگونه می‌توان تفاوت بین این دو شرایط را فهمید و درمان مناسب را انتخاب کرد؟ در این پست، ما به بررسی تفاوت‌ها، علائم و درمان‌های لالی انتخابی و اتیسم خواهیم پرداخت.

درمان اوتیسم در کلینیک نیاوا تهران

 کودک من دچار لالی انتخابی است یا اتیسم؟

تأخیر در بیان اولین کلمات از شایع‌ترین علائم اختلال طیف اتیسم (ASD) هستند. اگر فرزند شما فقط با اعضای نزدیک خانواده و دوستان صحبت می‌کند، اما در مدرسه یا با سایر اعضای خانواده ساکت می‌شود، ممکن است شک کنید که اتیسم دلیل آن است.

هنگامی که کودکی خود را قادر به صحبت با افراد خاصی نمی‌بیند، به این حالت “لالی انتخابی” می‌گویند. اما چه چیزی باعث لالی انتخابی می‌شود؟ آیا همیشه به اتیسم مرتبط است؟

با کلینیک گفتاردرمانی مطهره موسوی مهر  همراه باشید تا در ادامه پست‌های قبلی، به این سؤالات و موارد دیگر بپردازیم.

علت  اتیسم چیست؟ چه کسی مقصر است؟

لالی انتخابی چیست؟

به زبان ساده، لالی زمانی است که شخص قادر به صحبت‌کردن نیست. برخی افراد لالی کامل دارند، به این معنی که اصلاً  نمی‌توانند ارتباط کلامی داشته باشند. این معمولاً به دلیل نوعی آسیب مغزی یا اختلال گفتاری شدید است.

لالی انتخابی به این معنی است که ناتوانی در صحبت‌کردن فقط در برخی موقعیت‌ها رخ می‌دهد. همان‌طور که در بالا ذکر شد، بسیاری از کودکان مبتلا به این اختلال می‌توانند با والدین و سایر اعضای خانواده صحبت کنند. آنها همچنین ممکن است با دوستان نزدیک و هم‌کلاسی‌های خود ارتباط برقرار کنند. اما با اشخاص دیگر، قادر به صحبت نیستند، و این لزوماً به معنی عدم تمایل به صحبت‌کردن نمی‌باشد. برخی از کودکان مبتلا به لالی انتخابی ممکن است با روش‌های غیرکلامی مانند حرکات دست به دیگران پاسخ دهند، درحالی‌که برخی اصلاً پاسخ نمی‌دهند.

شرایط زیر برای تشخیص لالی انتخابی باید وجود داشته باشند:

  • ناتوانی در صحبت‌کردن به عدم تسلط به زبان مرتبط نیست
  • این وضعیت حداقل یک ماه طول می‌کشد
  • این ماه نباید اولین ماه مدرسه باشد، زیرا ممکن است خجالتی بودن دانش‌آموزان طبیعی باشد
  • با موفقیت تحصیلی، شغلی و یا اجتماعی فرد تداخل دارد
  • نمی‌توان آن را با یک اختلال ارتباطی یا روانی توضیح داد
  • این بیماری منحصراً به دلیل اسکیزوفرنی، اتیسم یا سایر اختلالات رخ نمی‌دهد (در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد)

والدین معمولاً هنگام ورود کودکان به پیش‌دبستانی و در حدود سه تا چهارسالگی، متوجه شروع علائم می‌شوند. تخمین زده می‌شود که ۰٫۲٪ تا ۰٫۸٪ از بچه ها با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند و دختران بیشتری نسبت به پسران مبتلا به لالی انتخابی تشخیص داده می شوند. این اختلال در کودکان شایع است اما می تواند تا بزرگسالی ادامه یابد.

مطب گفتاردرمانی نیاوا مفتخر است اعلام کند، در این حیطه نیز مانند سایر مشکلات مربوط به گفتار و زبان فعالیت می‌کند و با داشتن سوابق درمانی موفق در این زمینه آماده همکاری و همراهی با شما والدین، مربیان و معلمین عزیز می‌باشد تا با کمک تلاش تیمی مؤثر، نگرانی‌ها شما را برطرف کنیم، و آینده بهتری برای کودکان سرزمینمان فراهم کنیم.

اتیسم یا لالی انتخابی؟ درمان در کلینیک گفتاردرمانی نیاوا واقع در شمال تهران

چه چیزی باعث لالی انتخابی می‌شود؟

کتب علمی این اختلال را یک نوع اختلال اضطرابی می‌داند و بیشتر متخصصان به اضطراب اجتماعی به‌عنوان علت اصلی اشاره می‌کنند. اضطراب اجتماعی منجر به استرس بیش از حد و خجالت‌کشیدن می‌شود.

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که اختلال اضطراب اجتماعی شایع‌ترین بیماری همراه با لالی انتخابی است. 

گفته می‌شود، تعدادی از بیماری‌های همراه دیگر در کودکان مبتلا به لالی انتخابی مانند افسردگی، بیش‌فعالی، اختلال وسواس فکری – اجباری، سندرم ایکس شکننده، مشکلات گفتاری و زبانی و اتیسم دیده شده است.

براین‌اساس، درصورتی‌که شما نیازمند اطلاعات گرفتن و دریافت مشاوره از افراد متخصص و زبده هستید، می‌توانید جهت کسب اطلاعات و راهنمایی بیشتر در این زمینه و گرفتن مشاورة تخصصی با تیم تخصصی مطهره موسوی مهر تماس بگیرید و یا حضوراً مراجعه کنید و از تجربه مجرب‌ترین درمانگران جهت مداخله مناسب بهره‌مند شوید.

درمان لالی - کلینیک نیاوا اقدسیه

آیا لالی انتخابی و اتیسم می توانند همراه با هم باشند؟

پاسخ کوتاه این است که… پیچیده است.

شایان‌ذکر است که حدود ۴۰ درصد از افراد اتیستیک دارای اختلالات اضطرابی همراه هستند. از آنجایی که ارتباطات اجتماعی اغلب برای کودکان مبتلا به اتیسم یک چالش است، اضطراب اجتماعی به ویژه رایج است. این موضوع، رابطه بالقوه بین اتیسم و لالی انتخابی را بیشتر تقویت می کند.

اگرچه تصور می‌شود اکثر کودکان مبتلا به لالی انتخابی در یک محیط گروهی از ترس منجمد می‌شوند، محققان مشاهده کردند که فقدان صحبت‌کردن در این کودکان بیشتر در لجبازی و عدم علاقه اجتماعی ریشه دارد.

“اختلال طیف اتیسم در کودکان و بزرگسالان”

بنابراین، کودکان مبتلا به اتیسم ممکن است لالی انتخابی را نشان دهند زیرا “موقعیت‌های اجتماعی خاص را به درستی درک نمی‌کنند، در خواندن ذهن دیگران مشکل دارند، نمی‌دانند چگونه به اشخاص پاسخ دهند و یا علاقه کمتری به درگیرشدن در تعامل اجتماعی دارند.”

از آنجا که ما در کلینیک گفتاردرمانی مطهره موسوی مهر  با داشتن یک تیم مجرب و حرفه‌ای دغدغه‌مند مشکلات کودکان میهن عزیزمان هستیم، شرایطی را فراهم کردیم که در مورد خدمات توانبخشی مانند گفتار درمانی در اسرع وقت پاسخگو و آماده ارائه مشاوره و خدمات مناسب و مورد نیاز شما باشیم. بنابراین به یاد داشته باشید که شما می توانید با تماس تلفنی و یا مراجعه حضوری، مشکلات و سوالات خود در خصوص اختلالات اضطرابی، اتیسم و لالی انتخابی مطرح نموده و مطمئن باشید که اعضای گفتاردرمانی نیاوا در این مسیر و تا آخرین قدم همراه شما جهت کاهش و رفع مشکلات خواهند بود.

درمان اوتیسم در تهران - اندرزگو

فرزند من کدام مشکل را دارد؟ لالی انتخابی یا اتیسم و یا هر دو؟

همان‌طور که دیدیم، این امکان وجود دارد که کودکان علائم هر دو بیماری را نشان دهند. اگر کودک شما اتیسم دارد، لالی انتخابی تنها علامت آن نخواهد بود. مراقب ویژگی‌های دیگر مانند …

  • رفتارهای خود تحریکی
  • عدم ارتباط چشمی
  • حساسیت‌های حسی
  • اصرار بر عدم تغییر و روتین مشخص
  • فروپاشی یا خاموش‌شدن احتمالی
  • تأخیر در گفتار و زبان
  • … و رفتارهای دیگر 

باشید.

تیم توانبخشی مطهره موسوی مهر با کادر مجرب خود آماده غربالگری و پاسخ به سؤالات شما در این زمینه است.

ما درگفتاردرمانی نیاوا تلاش می‌کنیم به کمک بهترین روش‌های نوین و مؤثر در دنیا که از شواهد علمی نیز برخوردارند، به دلبند شما در این زمینه کمک کنیم تا با فائق آمدن بر مشکلات، آینده درخشان او نیز تضمین شود و مشکلات گفتار و زبان از پیشرفت او جلوگیری نکنند.

اختلال اتیسم در کودکان

 

درمان لالی انتخابی چیست؟

کودکان مبتلا به این بیماری معمولاً توسط متخصصان سلامت روان، آسیب‌شناسان گفتار زبان (SLP) یا هر دو درمان می‌شوند. اگر کودک شما مشکلاتی مانند لکنت یا درهم‌ریختگی دارد که می‌تواند باعث شود او نسبت به صدای خود احساس ناامنی کند، گفتار درمانگر می‌تواند به او کمک کند.

گفتاردرمانگر همچنین می‌تواند دهان، فک و زبان کودک شما را بررسی کند تا ببیند آیا مشکلات فیزیکی وجود دارد یا خیر. احتمالاً یک تست شنوایی نیز انجام خواهند داد تا مطمئن شوند که حرف نزدن کودک به دلیل مشکل در درک دیگران نیست.

گفتار درمانگران ممکن است از تاکتیک‌های مختلفی برای تشویق کودک شما به صحبت بیشتر استفاده کنند. یکی از آنها که «شکل‌دادن» نام دارد، به همه تلاش‌های ارتباطی پاداش می‌دهد: تماس چشمی، اشاره، گفتن کلمات، زمزمه‌کردن، و غیره. این به کودک کمک می‌کند به‌تدریج راحت‌تر افکار خود را به اشتراک بگذارد. فعالیت‌هایی مانند خواندن با صدای بلند نیز ممکن است برای کارکردن تا صحبت‌کردن در یک مکالمه مورداستفاده قرار گیرد. “محوشدن محرک ” نیز تکنیکی است که کودک شروع به صحبت با فردی که با او نزدیک است می‌کند و فرد دیگری به‌آرامی به او می‌پیوندد.

 درمان شناختی رفتاری (CBT)

CBT که همچنین یک درمان رایج برای افراد در طیف اتیسم است، برای کودکان مبتلا به لالی انتخابی بسیار مؤثر بوده است. این درمان بیماران را قادر می‌سازد تا احساسات و الگوهای فکری خود را تشخیص دهند و تنظیم کنند. در این مورد، به کودکان می‌آموزد که چگونه پریشانی خود را در موقعیت‌های ترسناک مدیریت کنند.

در  این زمینه نیز خوشبختانه کلینیک نیاوا با حضور رفتاردرمانگران مجرب و با تجربه می توانند ضمن ارائه این نوع درمان، به همراه کمک گفتاردرمانگران مجموعه یک پکیج درمانی کامل و منسجم برای کودک شما خلق کنند.

دارو

برخی از متخصصان بالینی برای نوجوانان مبتلا به این بیماری، به ویژه اگر افسردگی نیز داشته باشند، دارو را توصیه می کنند. در موارد شدیدتر، ممکن است دارو برای کنترل اعصاب آنها ضروری باشد.

درمان اوتیسم و لالی در تهران

در نتیجه

اگر کودک شما فقط در موقعیت‌های خاص صحبت می‌کند، طبیعی است که نگران باشید که این چیزی بیش از خجالتی بودن است. هر زمان که در مورد صحبت پسر یا دختر خود نگرانی دارید، بهتر است در اسرع وقت با گفتاردرمانگر خود مشورت کنید. درمان در سنین پایین بهترین گزینه است، بنابراین عادات صحبت کردن کودک شما خیلی ریشه دار نمی شود.

لالی انتخابی لزوماً به این معنی نیست که فرزند شما اتیستیک است. اما برخی تحقیقات نشان می دهد که کودکان بیشتری نسبت به آنچه قبلا تصور می شد هر دو بیماری را دارند، بنابراین درخواست غربالگری اتیسم را نیز در نظر بگیرید.

برای صحبت کردن به کودک خود فشار زیادی وارد نکنید، زیرا این می تواند استرس او را افزایش دهد. به همه اشکال ارتباط، چه کلامی یا غیر کلامی پاسخ مثبت دهید. در نهایت، بهترین کاری که می‌توانید به‌عنوان والدین انجام دهید، حمایت از فرزندتان است، هر کجا که در مسیر ارتباطی خود فرود می‌آید.

کلینیک نیاوا، با داشتن تیم متخصص و حرفه ای، در زمینه تشخیص و درمان مشکلات طیف اتیسم در همه مراحل زندگی همراه و همصدای لحظه های شماست.

منابع:

Understanding Autism Spectrum Disorder | Free Online Course | Alison

Signs and Symptoms of Autism Spectrum Disorders | CDC

Autism (ASD): Symptoms, Causes, Tests, Treatment & More (healthline.com)

 

درمان اوتیسم کودکان با شروع به موقع جلسات گفتاردرمانی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *