علت  اتیسم چیست؟ چه کسی مقصر است؟

درمان اختلال اوتیسم در بهترین کلینیک گفتاردرمانی شمال تهران

علت  اتیسم چیست؟ چه کسی مقصر است؟

محققان هنوز علت اولیه و اصلی اختلال اتیسم را نمی‌دانند، اما مطالعات نشان می‌دهد که ژن‌های یک فرد می‌توانند همراه با جنبه‌هایی از محیط زندگی می توانند به گونه‌ای بر رشد او تأثیر بگذارند که منجر به اختلال اتیسم شود. برخی از عواملی که با افزایش احتمال ابتلا به اتیسم مرتبط هستند، عبارتند از:

  • داشتن یک خواهر یا برادر مبتلا به اتیسک
  • داشتن والدین با سن بالا
  • داشتن شرایط ژنتیکی خاص مانند سندرم داون یا سندرم X شکننده (که در پست های بعدی بیشتر به آن خواهیم پرداخت)
  • داشتن وزن بسیار کم هنگام تولد

با توجه به آنچه گفته شد؛ واقعیت این است که هیچ کس مقصر نیست، پس خودتان را به عنوان والدین و مراقبین کودک سرزنش نکنید. آنچه اهمیت دارد این است که پس از تشخیص بیماری، اقدامات درمانی مناسب، سریعا انجام شوند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات و راهنمایی بیشتر در این زمینه و گرفتن مشاوره ی تخصصی با کلینیک  گفتاردرمانی و کاردرمانی نیاوا تماس بگیرید و یا حضورا مراجعه کنید و از تجربه مجرب ترین درمانگران جهت مداخله مناسب و زودهنگام بهره مند شوید.

 

*اختلال طیف اتیسم چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص گذاری دقیق اختلال اتیسم با ارزیابی رفتار و رشد فرد به کمک یک تیم متخصص در این حوزه که شامل اعضای اصلی روانپزشک، متخصص مغز و اعصاب، گفتاردرمانگر و کاردرمانگر می شود، ممکن است. همچنین بسته به نیازهای هر بیمار ممکن است متخصصین دیگری مانند رفتاردرمانگر، متخصص تغذیه، متخصص ژنتیک و… به تیم اضافه شوند. این بیماری معمولاً تا سن ۲ سالگی قابل تشخیص است و مهم است که درصورت مشکوک بودن به اختلال اتیسم بر اساس  علائم ذکر شده، اسرع وقت به دنبال ارزیابی و  درمان باشید. طبیعی است که هرچه زودتر اتیسم تشخیص داده شود، درمان ها و خدمات زودتر شروع می شود.

در این رابطه، کلینیک نیاوا که به عنوان یکی از بهترین مراکز تخصصی درمان اختلال اتیسم شناخته می شود، با داشتن مجرب ترین درمانگران در سه حیطه ی فعلی گفتاردرمانی، کاردرمانی و رفتار درمانی تلاش دارد تا شرایط مناسبی را فراهم کند تا با ارائه ارزیابی دقیق و تشخیص قطعی و درمان های نوین مطرح در سطح جهانی، ضمن حل مشکلات دلبندانتان، آینده ی بهتری را برای آن ها و جامعه ای که در ان زندگی می کنیم، فراهم آورد.

در این تصویر، یک کودک مبتلا به ASD را مشاهده می‌کنیم که در حال انجام فعالیت‌های تکراری خاصی است، مانند تماشای مکرر چند تبلیغ خاص از تلویزیون، داشتن علاقه غیرعادی به حرکت لباس‌ها و چرخش ماشین لباسشویی، پریدن و چرخیدن در یک مسیر دورانی، چرخاندن اشیاء مختلف مانند چرخ‌های ماشین اسباب‌بازی، یا ترتیب دادن مکرر لگوهای اسباب‌بازی در یک صف. این صحنه الگوهای رفتاری منحصر به فرد و تکراری مشخصه کودکان مبتلا به ASD را به تصویر می‌کشد.

تشخیص اتیسم در کودکان خردسال چگونه انجام می پذیرد؟

تشخیص در کودکان خردسال اغلب یک فرآیند دو مرحله ای است.

  • مرحله ۱: غربالگری های رشدی عمومی در طول معاینات معمول کودک ان

هر کودکی باید توسط یک متخصص اطفال یا یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی که معمولا در مراکز و خانه های بهداشت فعالیت می کنند، در دوران کودکی معاینه و غربالگری شود. اگر کودک احتمال ابتلا به اختلال طیف اتیسم یا مشکلات رشدی بیشتری داشته باشد، ممکن است غربالگری و معاینه ی بیشتری دریافت کند.

 همان طور که پیش از این بیان شد، کودکانی که احتمال ابتلای آن ها به اختلال طیف اتیسم بالاتر باشد، شامل کسانی می‌شوند که یکی از اعضای خانواده آن ها مبتلا به اختلال طیف اتیسم است، برخی رفتارهای مربوط به طیف اتیسم را از خود نشان می‌دهند (برای راهنمایی بیشتر به پست قبلی مراجعه کنید، که علائم اختلال اتیسم در آن به تفصیل شرح داده شده است) ، والدین مسن‌تری دارند، دارای شرایط ژنتیکی خاصی هستند، یا دارای وزن بسیار پایین هنگام تولد هستند.

از آنجا که در نظر گرفتن تجربیات و نگرانی های مراقبین و والدین کودک،بخش مهمی از فرآیند غربالگری برای کودکان خردسال است؛ ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی یا پزشک کودک، ممکن است درباره رفتارهای کودک سؤالاتی بپرسد و آن پاسخ‌ها را در ترکیب با اطلاعات ابزارهای غربالگری اتیسم  و مشاهدات بالینی کودک ارزیابی کند. 

اگر کودکی در طی این فرآیند غربالگری تفاوت های رشدی در رفتار یاعملکرد خود نشان دهد، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی و یا پزشک ممکن است کودک را برای ارزیابی بیشتر به تیم تخصصی اتیسم ارجاع دهد.

در این تصویر، سه کودک را مشاهده می‌کنید که هر یک نماینده سطح مختلفی از طیف هستند، با نشانگرهای بصری که درجات مختلف حمایت مورد نیاز آنها را نشان می‌دهد. یک کودک ممکن است به حمایت اندکی نیاز داشته باشد، دیگری به حمایت متوسط، و سومی به حمایت گسترده، که تنوع گسترده ای از اتیسم را منعکس می‌کند. پس‌زمینه شامل یک گرادیان طیفی است، که طیف گسترده ASD و تأثیر آن بر زندگی افراد را نمادین می‌کند.

  • مرحله ۲: ارزیابی های تشخیصی بیشتر

تیمی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی که تجربه تشخیص اتیسم را دارند، ارزیابی تشخیصی را انجام خواهند داد. این تیم ممکن است شامل متخصصان مغز و اعصاب کودک، متخصصان رشد اطفال ، آسیب شناس گفتاروزبان، روانشناسان و روانپزشکان کودک، متخصصان آموزشی و کاردرمانگران باشد.

ارزیابی تشخیصی احتمالاً شامل موارد زیر است:

  • •​معاینات پزشکی و عصبی مانند بررسی تاریخچه بیماری ها و داروهای مصرفی، بررسی اعصاب بدن، یا عکس برداری از جمجمه
  • •​ارزیابی توانایی های شناختی کودک مانند حافظه، توجه، تمرکز، حل مسئله و …
  • •​ارزیابی توانایی های زبانی کودک مانند خزانه واژگان مورد استفاده کودک از نظر درک و بیان ان ها، توع جملات مورد استفاده در طول روزمره و …
  • •​مشاهده رفتار کودک در طول فعالیت های روزمره در منزل و مهدکودک و در بازی برای بررسی رفتارهای ناهنجار مانند جیغ زدن، پرت کردن، کتک زدن و … 
  • •​گفتگو با مراقبان کودک در مورد رفتار و رشد کودک برای بررسی آنچه از چشم ارزیابان پنهان می ماند و شکایت های اصلی خانواده و اولویت آن ها در  درمان
  • •​ارزیابی مهارت های متناسب با سن مورد نیاز برای انجام فعالیت های روزانه به طور مستقل، مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن و توالت کردن
  • از آنجایی که اختلال طیف اتیسم، یک اختلال بسیار پیچیده است که گاهی همراه با سایر بیماری ها یا اختلالات یادگیری رخ میدهد، ارزیابی جامع ممکن است شامل موارد زیر نیز باشد:
  • •​آزمایشات خون
  • •​تست شنوایی

نتیجه ی این ارزیابی ها به صورت جامع و بکپارچه، ممکن است منجر به تشخیص رسمی و توصیه هایی برای درمان شود.

درمان اختلال اوتیسم در بهترین کلینیک گفتاردرمانی شمال تهران

تشخیص دقیق کودکان مبتلا به اتیسم در اسرع وقت بسیار مهم است!

همان طور که بارها تاکید شد، تشخیص دقیق کودکان مبتلا به اتیسم در اسرع وقت بسیار مهم است، زیرا این امر نقاط قوت و چالش های منحصر به فرد آن ها را برای خانواده و مراقبین روشن و مشخص می کند و آینده ی مفیدتری برای کودک می سازد. تشخیص زودهنگام همچنین می‌تواند به مراقبین کمک کند تا مشخص کنند کدام خدمات، برنامه‌های آموزشی و درمانی، بیشتر برای فرزندشان مفید است، البته فراموش تکنید که در این مورد حتما از بهتربن متخصصان کمک گیرید، در این خصوص مفتخریم اعلام کنیم، خدمات کلینیک نیاوا در میان مخاطبین خود، تاکنون توانسته است بیشترین میزان رضایت را جلب کند چرا که کادر درمان کلینیک نیاوا همانند مراقبین بسیار دغدغه مند هستند و تلاش می کنند با درک شرایط خانواده و کودک، در هر گام همسفر آن ها باشند و با مداخله ی حرفه ای و مناسب این سفر را هموار کنند.

 

*تشخیص‌ در نوجوانان مبتلا به اتیسم چگونه انجام می شود؟

مراقبان و معلمان، اغلب اولین کسانی هستند که علائم اختلال طیف اتیسم را در کودکان بزرگتر و نوجوانانی که به مدرسه می روند، تشخیص می دهند. ممکن است این علائم در سنجش ورود به مدرسه شناخته شوند و کودک وارد مدرسه اتیسم شود و یا ممکن است بتواند واردمدرسه عادی شود اما با تشخیص معلمان جهت بررسی بیش تر، تیم آموزش ویژه یک ارزیابی اولیه را انجام دهد و سپس به والدین و مراقبین کودک توصیه کنند که بااجازه دهند تیم متخصص در حوزه ی تشخیص و درمان اختلالات طبف اتیسم، ارزیابی بیشتری در مورد شرایط کودک انجام دهد.

مراقبان کودک ممکن است خود نیز متوجه مشکلات اجتماعی فرزندشان از جمله مشکلات ظریف ارتباطی شده باشند و خودشان مستقیما به افراد متخصص مانند گفتاردرمانگر مراجعه کنند و نگرانی هایشان را در میان بگذارند و در مورد آن صحبت کنند و مشورت بخواهند. به عنوان مثال، برخی از کودکان ممکن است در درک لحن صدا مثل صدای جدی یا شوخی، حالات چهره مثل خوشحال یا غمگین یا زبان بدن مشکل داشته باشند. کودکان و نوجوانان بزرگتر ممکن است در درک نوع گفتار، طنز یا طعنه مشکل داشته باشند. آنها همچنین ممکن است در دوستی با همسالان مشکل داشته باشند.


"علل دقیق ابتلا به اختلال اتیسم هنوز توسط محققان کشف نشده است، اما تحقیقات اخیر بر نقش عوامل ژنتیکی و محیطی در توسعه این اختلال تأکید دارند. عوامل خطر اتیسم می‌توانند شامل داشتن خواهر یا برادر مبتلا به اتیسم، والدین مسن‌تر، شرایط ژنتیکی خاص مانند سندرم داون یا سندرم X شکننده، و کم وزنی شدید هنگام تولد باشند.

مهم است که به عنوان والدین و مراقبین، خود را برای ابتلای فرزند به اتیسم سرزنش نکنید. تشخیص زودهنگام و اقدامات درمانی مناسب کلیدی در مدیریت این شرایط هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره تخصصی در زمینه اتیسم، می‌توانید با کلینیک گفتاردرمانی و کاردرمانی نیاوا تماس گرفته یا به صورت حضوری مراجعه کنید تا از تجربیات و راهنمایی‌های درمانگران مجرب بهره‌مند شوید."

*آیا تشخیص در بزرگسالان نیز ممکن است؟

تشخیص اتیسم در بزرگسالان اغلب دشوارتر از تشخیص در کودکان است. در بزرگسالان، برخی از علائم اتیسم می تواند با علائم سایر اختلالات سلامت روان، مانند اختلال اضطراب یا اختلال نقص توجه و بیش فعالی(ADHD) همپوشانی داشته باشد.

بزرگسالانی که متوجه علائم ASD می شوند باید با یک متخصص مانند روانپزشک یا کاردرمانگر و گفتاردرمانگر صحبت کنند و برای ارزیابیاتیسم درخواست ارجاع کنند. اگرچه ارزیابی برای اتیسم در بزرگسالان هنوز در حال انجام است، بزرگسالان ممکن است به یک روانشناس یاروانپزشک ارجاع داده شوند. کارشناس ممکن است در مورد موارد زیر از مراجع سوال کند:

  • ​تعامل اجتماعی و چالش های ارتباطی
  • ​مسائل حسی
  • ​رفتارهای تکراری
  • ​علایق محدود

گفتاردرمانی نیاوا - بهترین کلینیک توانبخشی برای درمان اتیسم است

ارزیابی همچنین ممکن است شامل مکالمه با مراقبان یا سایر اعضایخانواده باشد تا در مورد تاریخچه رشد اولیه فرد مطلع شود که می تواند به اطمینان از تشخیص دقیق کمک کند.

دریافت تشخیص صحیح اتیسم در بزرگسالی می تواند به فرد کمک کند تا چالش های گذشته را درک کند، نقاط قوت شخصی را شناسایی کند و نوع کمک مناسب را پیدا کند. مطالعاتی در حال انجام است تا انواع خدمات و حمایت هایی را که برای بهبود عملکرد و ادغام جامعه جوانان و بزرگسالان اتیستیک را تعیین کنند.

کلینیک نیاوا با تکیه بر تیم متخصصان و کارشناسان با تجربه، متمرکز بر ارائه خدمات تشخیصی و درمانی برای افرادی است که با مشکلات مرتبط با طیف اتیسم مواجه هستند. این مرکز، در تمام مراحل زندگی افراد، از جمله کودکان، نوجوانان، و بزرگسالان، با هدف ارائه راهکارهای مناسب و همراهی فراگیر در فرآیند تشخیص و درمان اختلالات اتیسم فعالیت می‌کند.

به عنوان یک پایگاه حرفه‌ای، کلینیک نیاوا سعی دارد با بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علمی و مشاوره متخصصانه، بهترین خدمات را به افرادی که با این مشکل مواجه هستند، ارائه دهد تا بتوانند در مسیر بهبود و پیشرفت خود، گام‌های مثبتی بردارند.

نیاوا همصدای شما درتمام لحظه ها

سن مناسب گفتار درمانی

 

One thought on “علت  اتیسم چیست؟ چه کسی مقصر است؟

  1. اشتراک ها: اختلال تولیدی در کودکان - کلینیک گفتار درمانی نیاوا

  2. اشتراک ها: احتلال اتیسم در کودکان - کلینیک گفتار درمانی نیاوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *