سن مناسب گفتار درمانی

سن مناسب شروع جلسات درمانی گفتار درمانی چه سنی است؟

گفتاردرمانی

 

گفتار درمانی از چه سنی باید شروع شود؟

بهترین سن برای گفتار درمانی، سنی است که کودک شما در آن شروع به عقب افتادن می کند، یا زمانی که متوجه می شوید که به نقاط عطف خود نمی رسد. هیچ وقت برای شروع درمان خیلی زود یا دیر نیست.
کودکانی که اصلا صحبت نمی کنند معمولاً در حدود ۱۸ ماهگی برای ارزیابی گفتار و زبان ارجاع داده می شوند. اما، کاملاً امکان پذیر است که کودکان از سنین پایین‌تری این کار را شروع کنند. کودکانی که با ناتوانی متولد می شوند اغلب درمان را از نوزادی شروع می کنند. همچنین این امکان برای کودکان وجود دارد که وقتی بزرگتر شدند شروع کنند! گاهی اوقات شروع پیش دبستانی یا مدرسه نگرانی های احتمالی را جرقه می زند که ممکن است تا آن موقع هیچ کس متوجه آنها نشده باشد.

  • گفتاردرمانی

هیچوقت به صورت ” صبر کنید ببینید چی میشه” عمل نکنید!

برخی از متخصصان اطفال توصیه می کنند منتظر بمانید تا ببینید آیا مهارت های زبانی کودک شما به خودی خود رشد می کنند یا خیر. اما می‌توانیم با اطمینان به شما بگوییم که این کار توصیه نمی‌شود، و قطعا بهترین راه پیش رو نیست.
در حالی که درست است که برخی از بچه ها خود به خود «عقب بودن خود را جبران می کنند»، اما هیچ راهی نداریم که بدانیم کدام کودک این کار انجام می دهد یا کدام کودک نمی تواند. به همین دلیل است که ما همه خانواده‌های کودکان خردسال را تشویق می‌کنیم که در جستجوی کمک برای رشد زبان فرزندشان و یادگیری کارهایی باشند که می‌توانند در خانه انجام دهند.

لکنت زبان

پس بهترین سن برای گفتار درمانی چه سنی است؟ این به فرزند شما بستگی دارد!

از روش های توسعه مهارت گفتار در خانه استفاده کنید بخش بزرگی از گفتار درمانی برای کودکان نوپا، آموزش والدین است. آسیب شناس گفتار برای مدت کوتاهی با فرزندتان است. شما زمان بیشتری را با آنها می گذرانید! اگر در طول روز از راهبردهای گفتار درمانی استفاده کنید، فرزندتان پیشرفت بهتری خواهد داشت.

بهترین موعد مناسب گفتاردرمانی ،همان سنی است که متوجه شویم کودک به صورت ملموس نسبت به هم‌سن و سال های خود ،تفاوت‌های گفتاری از خود نشان می دهد و سطح زبانی کودک نسبت به سن تقویمی نیاز به پیشرفت داشته باشد.

فرایند رشدی و مهارت های زبانی هر‌کودک متفاوت است!

باید درنظر داشت فرایند رشدی و مهارت های زبانی هر‌کودک متفاوت از بقیه میباشد و و سن مناسب شروع گفتاردرمانی کاملا مرتبط با کودک و نوع اختلال است.
اگر چه در بعضی اختلالات بهبودی خودبه خودی رخ میدهد و بعضی خانواده ها اظهار میکنند یکی از والدین در کودکی تأخیر در گفتار داشته و بعدها خودبه خود بهبود یافته اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این سناریو برای کودک شما صدق میکند.
با توجه به قابلیت نوروپلاستیسیتی مغز و عملکرد ان،معمولاً بهترین زمان برای شروع گفتاردرمانی بین ۲ تا ۵ سالگی تلقی می‌شود ولی باید بدانیم برای شروع گفتاردرمانی هیچ وقت خیلی زود و یا خیلی دیر نیست.
خانواده های عزیز هیچ وقت به جمله هایی مانند:خودش خوب میشه ،صبر کنم ببینم چی میشه دل نبندید و سعی کنید جز خانواده هایی نشوید افسوس بخورید ای کاش زودتر درمان را شروع میکردید و سن طلایی درمان کودکتان را به تعویق نندازید.
خانواده‌های عزیز باید از انتظارهای غیر واقعی مثل “ کودکم خودبه‌خود بهبود می‌یابد و باید صبر کنم ” دوری کرده و سن طلایی درمان را به تعویق نیندازید
تشخیص و درمان زودهنگام تأثیر چشمگیری در توسعه رشد کودک دارد، و کلینیک نیاوا تلاش می‌کند با اجرای بهترین برنامه‌های گفتاردرمانی، شرایط مناسب برای بهبود کودکان شما ایجاد کند.”
تشخیص و درمان زودهنگام تاثیر به سزایی در روند رشد کودک دارد و کلینیک نیاوا تمام تلاشش را میکند تا با اجرای بهترین برنامه درمانی، شرایط مناسب را برای بهبودکودک شما فراهم کند.

کلینیک گفتار درمانی

 

 

One thought on “سن مناسب گفتار درمانی

  1. اشتراک ها: مراحل رشد  گفتار و زبان  کودک از تولد تا ۲ سالگی - کلینیک گفتار درمانی نیاوا

  2. اشتراک ها: درمان لکنت کودکان - کلینیک گفتار درمانی نیاوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *