درمان اوتیسم کودکان با شروع به موقع جلسات گفتاردرمانی!

گفتاردرمانی تهران

آیا اتیسم درمان میشود؟

مقدمه

درمان اوتیسم کودکان نیازمند درک عمیقی از این اختلال پیچیده و متغیر است. اختلال طیف اتیسم (ASD)، که به اختصار اتیسم نامیده می‌شود، شرایطی است که بر توانایی فرد در برقراری ارتباط و تعامل اجتماعی تأثیر می‌گذارد. این اختلال اغلب از دوران کودکی آشکار می‌شود و تا کل زندگی ادامه دارد. هرچند که درمان قطعی برای اتیسم وجود ندارد، اما استراتژی‌ها و روش‌های درمانی متعددی می‌توانند به بهبود علائم و ارتقای کیفیت زندگی کمک کنند.

گفتاردرمانی تهران

درمان اوتیسم(اتیسم) کودکان

درمقالات قبلی، در مورد مشکلات و علائم اختلالات طیف اتیسم و چگونگی تشخیص آن صحبت کردیم، در این پست قصد داریم با پرداختن به مبحث مهم روش های درمان و حل مسائل پیرامون اختلالات طیف اتیسم، به برخی از سوالات پرتکرار شما پاسخ دهیم.

چه روش ها و راه هایی، در حال حاضر و در کشور ما جهت درمان اختلالات طیف اتیسم موجود است؟

درمان اوتیسم کودکان:

به عنوان والدین و مراقبین اصلی کودک باید این نکته را در نظر داشته باشید که  درمان اختلالات طیف اوتیسم باید در اسرع وقت، یعنی بلافاصله پس از تشخیص شروع شود. و این‌ اصلی ترین ‌ و کلیدی ترین نکته درمان کودکان طیف اتیسم (اتیسم)میباشد. و هرچه سن مداخله پایین تر باشد احتمال بهبودی و پیشرفت در درمان اتیسم بیشتر میباشد.

درمان زود هنگام اختلالات طیف اتیسم از آن جهت مهم است که مراقبت ها و خدمات مناسب مانند گفتاردرمانی، کاردرمانی، رفتاردرمانی و دارودرمانی می تواند مشکلات افراد مبتلا را کاهش دهد و در عین حال به آن ها کمک کند تا بر روی نقاط قوت خود متمرکز شوند و با کمک متخصصان مربوطه، مداخلات مناسب و به موقع ان ها مهارت های جدید را یاد بگیرند و در زندگی روزمره و اجتماعی خود با مشکلی مواجه نشوند.

درمان اوتیسم تهران

یادمان نرود تشخیص اشتباه بین اتیسم و اختلال دیجیتال بیبی   (که به علت استفاده زیاد از تلویزیون و فقر ارتباطی به وجود می اید) میتواند روند درمانی اتیسم  را مختل کند. همین رو سعی‌کنید بهترین متخصص  گفتار درمانی را انتخاب نموده  و  با تشخیص درست و انتخاب درمانی مناسب روند درمان کودکمان را تسریع ببخشیم.

همچنین توجه به این نکته ضروری است که کودکان اتیسم ممکن است با طیف وسیعی از مشکلات روبرو شوند، و این به این معنی است که بهترین و در واقع یک درمان واحد برای اختلال اتیسم وجود ندارد. 

به عبارت دیگر، همکاری خانواده با یک تیم متخصص و حرفه ای است که می تواند شرایط مطلوب جهت رشد و پیشرفت کودک و غلبه بر مشکلات را فراهم کند. این تیم می تواند شامل متخصص مغز و اعصاب کودک، گفتاردرمانگر، کاردرمانگر و روانشناس به عنوان اعضای اصلی و همچنین با توجه به مشکلات همراه کودک، اعضای دیگری باشد که به تیم اصلی اضافه می شوند مانند شنوایی شناس، بینایی سنج، مددکار و ….

درمان اوتیسم یا اتیسم تهران - بهترین کلینیک گفتاردرمانی تهران

بر این اساس، آنچه بیش از همه چیز اهمیت دارد این است که پس از تشخیص بیماری، اقدامات درمانی مناسب، سریعا انجام شوند. شروع ارتباط و اطلاعات گرفتن و دریافت مشاوره از افراد متخصص و زبده، بخش مهمی از یافتن ترکیب مناسب درمان و خدمات درمانی است. در این راستا، شما می توانید جهت کسب اطلاعات و راهنمایی بیشتر در این زمینه و گرفتن مشاوره ی تخصصی با کلینیک نیاوا تماس بگیرید و یا حضورا مراجعه کنید و از تجربه مجرب ترین درمانگران جهت مداخله مناسب و زودهنگام بهره مند شوید.

 

-دارودرمانی برای اوتیسم:

روانپزشک و یا متخصص مغز و اعصاب کودک شما ممکن است برای درمان علائم خاص دارو تجویز کند. همان طور که پیش از این ذکر شد با وجود این که دارو تنها و بهترین راه مدیریت مشکلات مربوط به اختلالات طیف اتیسم نیست اما نمی توان از تاثیر آن بر مشکلات فرد مبتلا به اختلالات طیف اتیسم چشم پوشی کرد. دارو درمانی می تواند در کاهش مشکلاتی مانند موارد زیر موثر باشد:

  • تحریک پذیری
  • پرخاشگری
  • رفتارهای تکراری و کلیشه ای مانند بال بال زدن، دور خود چرخیدن و …
  • بیش فعالی
  • مشکلات توجه
  • اضطراب و افسردگی

 

-مداخلات رفتاری، روانشناختی و آموزشی چه مداخلاتی هستند؟

-رفتاردرمانی برای اتیسم (اوتیسم)

کودکان اتیسم ممکن است به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی که در کشور ما ایران معمولا همان کلینیک های گفتاردرمانی و مراکز توانبخشی خواهند بود؛ ارجاع داده شوند که در ارائه مداخلات رفتاری، روانی، آموزشی یا مهارت سازی تخصص دارند. این برنامه ها اغلب بسیار ساختارمند و فشرده هستند و ممکن است همان طور که پیش از این ذکر شد با توجه به این که خانواده نیز  از اعضای  اصلی تیم توانبخشی اختلال اتیسم  محسوب می شوند، برنامه درمانی کودک شامل مداخله و همکاری مراقبان، خواهران و برادران و سایر اعضای خانواده را شامل شوند.

 این برنامه ها ممکن است به افراد مبتلا به اختلالات طیف اتیسم کمک کنند:

-برای درمان اتیسم(اوتیسم)چه می توان کرد؟

 

  • مهارت های اجتماعی، ارتباطی و زبانی را بیاموزند و بنابراین در ارتباط با دیگران و به خصوص در مدرسه عملکرد مناسبی داشته باشند
  • رفتارهایی که در عملکرد روزانه اختلال ایجاد می کنند را کاهش دهند؛ این رفتارها می توانند شامل حرکات کلیشه ای و تکراری، مشکلات مربوط به تغذیه و بلع و مشکلات حسی و حرکتی باشند
  • نقاط قوت خود را افزایش دهند و یا بسازند
  • مهارت های روزمره زندگی را برای یک زندگی مستقل و موفقیت در تحصیلات و شغل بیاموزند

در این رابطه، کلینیک نیاوا که به عنوان یکی از بهترین مراکز  درمان  اتیسم شناخته می شود، با داشتن مجرب ترین درمانگران در سه حیطه ی فعلی گفتاردرمانی، کاردرمانی و رفتار درمانی تلاش دارد تا شرایط مناسبی را فراهم کند تا با ارائه ارزیابی دقیق و تشخیص قطعی و درمان های نوین  و ساختارمند مطرح در سطح جهانی، ضمن حل مشکلات دلبندانتان، آینده ی بهتری را برای آن ها و جامعه ای که در ان زندگی می کنیم، فراهم آورد.

از چه درمان ها، مداخلات و خدمات دیگری برای کمک به کودکان با مشکلات طیف اتیسم می توانیم استفاده کنیم؟

بسیاری از خدمات، برنامه ها و منابع دیگر برای کمک به افراد مبتلا به اختلالات طیف اتیسم در دسترس هستند. در اینجا چند نکته برای یافتن این خدمات اضافی وجود دارد:

  • با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی، بخش بهداشت محلی، مدرسه یا گروه حمایت از اتیسم تماس بگیرید تا در مورد برنامه های ویژه یا منابع محلی اطلاعات کسب کنید.
  • یک گروه حمایت از اتیسم پیدا کنید. به اشتراک گذاری اطلاعات و تجربیات می تواند به افراد مبتلا به اختلالات طیف اتیسم و مراقبان آن ها کمک کند تا در مورد گزینه های درمانی و برنامه های مرتبط با اختلالات طیف اتیسم بیاموزند.
  • مکالمات و جلسات با ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و معلمان را ضبط کنید. این اطلاعات ممکن است زمانی کمک کند که زمان تصمیم گیری برای برنامه ها و خدمات مناسب باشد.
  • کپی هایی از گزارش ها و ارزیابی های مراقبت های بهداشتی را نگه دارید. این اطلاعات ممکن است به افراد مبتلا به اختلالات طیف اتیسم کمک کند واجد شرایط برنامه های ویژه مانند برنامه های حمایتی بهزیستی و بیمه ها باشند.

گفتاردرمانی نیاوا - درمان اتیسم در تهران

همان طور که بارها تاکید شد، تشخیص دقیق کودکان دارای اتیسم در اسرع وقت بسیار مهم است، زیرا این امر نقاط قوت و چالش های منحصر به فرد آن ها را برای خانواده و مراقبین روشن و مشخص می کند و آینده ی مفیدتری برای کودک می سازد. تشخیص زودهنگام همچنین می‌تواند به مراقبین کمک کند تا مشخص کنند کدام خدمات، برنامه‌های آموزشی و درمانی، بیشتر برای فرزندشان مفید است، البته فراموش تکنید که در این مورد حتما از بهتربن متخصصان اعم از گفتاردرمان، کاردرمان و رفتاردرمان کمک گیرید، در این خصوص مفتخریم اعلام کنیم، خدمات کلینیک نیاوا در میان مخاطبین خود، تاکنون توانسته است بیشترین میزان رضایت را جلب کند چرا که کادر درمان کلینیک نیاوا همانند مراقبین بسیار دغدغه مند هستند و تلاش می کنند با درک شرایط خانواده و کودک، در هر گام همسفر آن ها باشند و با مداخله ی حرفه ای و مناسب این سفر را هموار کنند.

 

 گفتاردرمانی کودکان اتیسم  :

گفتاردرمانی کودکان اوتیسم به چه صورت است؟

افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم اغلب در ارتباط و تعامل اجتماعی با چالش هایی روبرو هستند. گفتار درمانی می تواند با ایجاد مهارت های ارتباطی و اجتماعی به آن ها کمک کند تا ارتباط معنادارتر و موثرتری داشته باشند.

بر اساس آمار، حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از افراد مبتلا به اختلالات طیف اتیسم حداقل کلام را دارا هستند یعنی تنها می توانند تعداد محدودی کلمه و جملات کوتاه را بیان کنند؛ به عبارت دیگر متاسفانه این افراد در در توسعه زبان کاربردی و قابل استفاده در زندگی روزمره، مدرسه رفتن و داشتن شغل ناتوان هستند.

علت  اتیسم چیست؟ چه کسی مقصر است؟

گفتار درمانی می تواند در کمک به افراد اتیستیک در توسعه یا بهبود مهارت های گفتاری و زبانی برای کمک به برقراری ارتباط و تعامل بهتر آنها مهم باشد.

با وجود این که، هدف از گفتار درمانی برای اتیسم بهبود توانایی های ارتباطی افراد است. اما این امر فقط در مورد یادگیری بیان کلمات نیست.

در زیر به اختصار به کاربردهای گفتار درمانی برای افراد اتیستیک می پردازیم. و درمقالات بعدی هر یک را به تفصیل شرح خواهیم داد:

  • مهارت های پیش زبانی
  • ارتباط غیرگفتاری
  • روانی گفتار
  • تولید
  • صرف و نحو (دستورزبان) و واژگان
  • گفتار کاربردی
  • مهارتهای اجتماعی
  • ارتباط اجتماعی
  • انتقال به کار

اتیسم در کوکان و درمان های آن در بهترین کلینیک گفتاردرمانی تهران

آیا اتیسم (اوتیسم)درمان میشود؟

در حال حاضر، هیچ روش درمان قطعی که بتواند اختلال اوتیسم را به طور کامل درمان کند وجود ندارد. با این وجود، تحقیقات بسیاری در زمینه مداخلات و معالجات برای بهبود و کاهش علائم این اختلال در کودکان خردسال در حال انجام است. 

این مداخلات شامل روش‌های مختلف مانند روش‌های رفتاری، درمان‌های گفتاردرمانی، و مهارت‌های اجتماعی می‌باشند.  و و‌خوشبختانه  این مداخلات، کمک به کاهش علائم اتیسم و بهبود توانایی‌های شناختی، اجتماعی و عملکرد روزمره کودکان است.

این راهکار ها می‌توانند مؤثر باشند و به کودکان کمک کنند تا مهارت‌های ضروری برای زندگی روزمره و مشارکت فعال در جوامع را پیدا کنند. با این حال، هیچ روش یا درمانی وجود ندارد که به طور کامل این اختلال را از بین ببرد، ولی تلاش‌های پژوهشی برای بهبود کیفیت زندگی کودکان مبتلا به اتیسم همچنان ادامه دارد.

گفتاردرمانی در منزل تهران

از آنجا که ما در کلینیک نیاوا با داشتن یک تیم مجرب و حرفه ای دغدغه مند مشکلات کودکان میهن عزیزمان هستیم، شرایطی را فراهم کردیم که در مورد خدمات توانبخشی مانند گفتار درمانی در اسرع وقت پاسخگو و آماده ارائه مشاوره و خدمات مناسب و مورد نیاز شما باشیم. بنابراین به یاد داشته باشید که شما می توانید با تماس تلفنی و یا مراجعه حضوری، مشکلات و سوالات خود در خصوص اختلالات طیف اتیسم را مطرح نموده و مطمئن باشید که اعضای کلنیک نیاوا در این مسیر و تا آخرین قدم همراه شما جهت کاهش و رفع مشکلات خواهند بود

“اختلال طیف اتیسم در کودکان و بزرگسالان”

کلینیک نیاوا، با داشتن تیم متخصص و حرفه ای، در زمینه تشخیص و درمان مشکلات طیف اتیسم در همه مراحل زندگی همراه و همصدای لحظه های شماست.

منابع:
Autism Spectrum Disorder – National Institute of Mental Health (NIMH) (nih.gov)

What is Autism Spectrum Disorder? | CDC

Autism spectrum disorder – Symptoms and causes – Mayo Clinic

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *